De Alentejo. - Reisverslag uit Vila Viçosa, Portugal van Els Sosef - WaarBenJij.nu De Alentejo. - Reisverslag uit Vila Viçosa, Portugal van Els Sosef - WaarBenJij.nu

De Alentejo.

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg Els

03 Juli 2012 | Portugal, Vila Viçosa

Evora/Vila Vicosa/Estremoz.

Inmiddels hebben we het strand verlaten,via de mooie route langs de westkust . Deze route gaf ons telkens een mooi uitzicht op de Atlantische Oceaan met zijn ruige kust.

Inmiddels zitten we in Vila Vicosa. Dit ligt in het binnenland in de streek Alentejo.  Een heuvelachtig gebied wat bekend staat om zijn wijn. Nou is het ons niet om de wijn te doen, we zijn geen drinkers, maar in deze streek liggen een paar mooie dorpjes die we graag wilden zien.

Zo hebben we onderweg het  plaatsje Evora bezocht.  Een volledig ommuurd dorp met schattige huisjes en mooie gebouwen. Ook dit dorp is opgenomen op Werelderfgoedlijst van Unesco.  Het dorp dateert uit 1500 heeft allemaal wit/geel gekalkte huizen versierd met smeedijzeren balkons uit de 16de en17de eeuw. Hier hebben we een kleine wandeling gemaakt. Een leuke stop onderweg naar onze verblijfplaats in Vila Vicosa.

Hier zitten we 2 nachten in een accommodatie wat valt onder het agro turismo.  Een slaapplek op het terrein van de boer die op zijn land een schuur of stal heeft omgebouwd tot slaapplekken.  Tevens mag je meekijken op het land. In dit geval 400ha. groot,wat klein is voor portugese begrippen. De buurman heeft bv 2000 ha. Onze boer heeft schapen,koeien, een ezel en veel fruitbomen. Met name de ezel is erg grappig. Smoot heet hij en als we een duik in ' t zwembad  nemen, komt hij aangesneld. Gooit zijn kop over de muur bij het zwembad en blijft daar net zo eigenwijs staan tot dat je hem een lekker groen blaadje uit de boom geeft.  Ga je weer verder met zwemmen dan laat hij verontwaardigd zijn gebalk horen.

Dat zwembad komt overigens goed van pas. Hier in het binnenland is het erg warm. Rond de 35 graden. Een stuk warmer dus dan aan de westkust waar bovendien ook nog eens een heerlijke wind waait. Hier is het windstil, flink zweten dus. Niet moeilijk dan ook om je mee te laten voeren in het langzame tempo van de Portugees. Overdag hou je je rustig, zoekt de verkoeling op en aan het eind van de middag en avond ga je net als de bevolking naar buiten en laat je je onderdompelen in de relaxedheid  van het platteland. Je wandelt wat door een dorpje en 's avonds eet je heerlijk buiten op een terras.
Echt vakantie dus!

het dorpje Vila Vicosa waar we zitten is een statig dorp. Zo heeft het een paleis en statige lichte gebouwen en straten waarin veel marmer is verwerkt. Die rijkdom heeft het te danken aan de familie Braganca uit 1600.  Een familie van hertogen en waarvan een het zelfs nog tot koning heeft geschopt.

Verder hebben we ook nog Estremoz bezocht. Ook dit plaatsje heeft weer een kasteel en een paleis,die typische witgekalkte huizen, nauwe straatjes en panden bewerkt met azul tegeltjes.  Maar eigenlijk lijken ze allemaal wel op elkaar. In de middag hebben we ons dan ook weer prima vermaakt bij het zwembad.  Zometeen nog lekker eten en dan trekken we morgen weer verder.

Liefs Els/Fred/Kim en Bjarne.

• 03 Juli 2012 - 18:16

Hetty Van Der Weele:

Wat leuk die reisverslagen!
    Zo te lezen hebben jullie het naar jullie zin!
    Hier is ook alles goed.
    Nog een fijne vakantie!
    Ik blijf jullie volgen ;)

Groetjes, Hetty

• 03 Juli 2012 - 19:55

Tante Wil:

onverwacht kwam ik op je site,ik kijk niet zo veel op deze email leuk al die verslagen van jullie, het is al weer heel wat jaartjes geleden dat wij er geweest zijn maar als wij dat weer allemaal lezen moeten we er toch weer eens naar terug,geniet er maar van groetjes ons

• 03 Juli 2012 - 21:49

Dicky:

Toe maar, wat zien jullie veel! Fijn om mee te lezen. gr. v. ons

• 04 Juli 2012 - 08:09

Léon:

Leuk hoor allemaal.

Ik ga thuis vandaag gelijk eens kijken of ik iets kan vinden in de map van Wereldergoed Unesco. Tien weken lang heb ik de bijlagen gespaard van Dagblad Trouw. Erg mooie bijlagen. Staat er vast ook in. Het was weer leuk om ter lezen. Veel plezier allemaal.

• 04 Juli 2012 - 15:09

Marja:

Te gek hè portugal! Ik bericht je vanaf mijn i pad. Gekregen op mijn afscheid. Hetwas fantastisch! Jullie horen het nog wel. Xbox Marja

• 04 Juli 2012 - 19:48

Heleen:

Wat een mooi reisverslag! Ik wil naar Portugal!
    Veel plezier maar dat lukt wel.
    Groeten, Heleen