Alentejo deel 2 - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Els Sosef - WaarBenJij.nu Alentejo deel 2 - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Els Sosef - WaarBenJij.nu

Alentejo deel 2

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg Els

05 Juli 2012 | Portugal, Lissabon

Monsaraz/stuwmeer d'Alqueva/Serpa.

Inmiddels zitten we wat zuidelijker in de Alentejo streek. Ook hier overnachten we 2 nachten bij de boer in een klein dorpje Vale de Vargo vlakbij Serpa.
De route hier naar toe bracht ons eerst langs Monsaraz.  Op aanraden van Bep die een berichtje hierover achterliet op onze site en omdat ook boerin Maria zei dat we dit echt gezien moesten hebben.  Het is inderdaad een lief klein dorpje met weer die typische witte huisjes en nauwe straatjes. Maar het is echter zo hoog gelegen dat je een schitterend uitzicht hebt over de Alentejo vallei en het stuwmeer Alqueva.
Het stuwmeer is het grootste kunstmatige stuwmeer van Europa.  De hoge damwand hebben we ook bezocht en deze was enorm. Jammer was wel dat er geen water langsliep.
Hierna kwamen we bij ons hotel aan en hebben we nog even gezwommen in het zwembad. Niet groot maar wel heerlijk om even in af te koelen.
's Avonds zijn we wezen eten in Serpa. Natuurlijk weer heerlijk op het terras want de temperatuur is nog steeds boven de 30graden.

Op onze 2de dag in de zuidelijke Alentejo hebben we Parque Natural  do Vale do Guadiana en waterval Pulo do Lobo bezocht.  Het nationale park bestaat uit de lieflijke heuvels van de Alentejo die ineens vanuit het niets worden doorsneden door een ruige rotsachtige kloof. De rivier de Guadiana loopt dwars door het park heen en perst zich met geweld door de nauwe kloof. Hierdoor ontstaat de waterval Pulo do Lobo.  Helaas hebben we de kloof alleen van bovenaf kunnen bewonderen.  De weg naar beneden naar de kloof  was 10 km heen en 10 km terug.  Over een steil pad vol met keien.  In een temperatuur van 30+ hebben we dat maar laten waaien. Er moest een makkelijke weg er naar toe zijn met de auto maar deze hebben we niet kunnen vinden.  Maar ook van bovenaf was de kloof mooi en de rivier er doorheen prachtig.

Onze tijd in de Alentejo zit erop. Morgen bereiken we de kust en zitten we aan de oostkant van de Algarve. Vooral Kim en Bjarne kijken hier naar uit. En Fred en ik ook wel. 4 dagen door dit landschap reizen is genoeg. We hebben genoeg heuvels en kleine middeleeuwse dorpjes gezien.
Tijd voor wat meer actie en vertier.

Liefs van ons 4 tjs.

• 05 Juli 2012 - 17:36

Rob:

Hallo,hier Rob vanaf de I-PAD. Wat geweldig portugal !!! Het is een land vol verrassingen. Geniet van het onverwachte. XX Rob.

• 06 Juli 2012 - 06:58

Aad:

Dag Els,
    Wat kan je toch heerlijk, beeldend vertellen. Ik ben benieuwd wanneer je reisgids verschijnt "naar Portugal met het hele gezin".
    Het zal best warm zijn daar in het binnenland. Op naar verkoeling aan de kust, naar zon, zee en bacalhau . . . Geniet ervan!
    Groetjes, ook van Oscar,
    Aad

• 06 Juli 2012 - 07:18

Léon:

Weer heel wat meegemaakt. Geniet er nog lekker van. Het was weer leuk om te lezen wat jullie allemaal gezien hebben.

• 06 Juli 2012 - 08:02

Anita:

wat een mooi reisverslag!!! Je weet mensen echt te interesseren voor dit land (mij in ieder geval).
    Jullie zien ook heel erg veel van het land op deze manier van reizen. Geniet er van!!

• 08 Juli 2012 - 08:48

Peet:

Hi ondernemende vakantiegangers.....

Na ongeveer 20 min. jullie belevenissen voorbij te hebben laten komen slaak ik een diepe zucht van genoegen. Wat is dat vakantievieren toch heerlijk, bijzonder, relaxend en eigenlijk wel in de top 10 om voor altijd te blijven doen. Of...... nee..... het is zeker ook lekker om na een periode van (hard) werken uit te kijken naar weer een nieuwe bestemming aan de horizon. Dan blijft het tenminste speciaal. Toch?!?!? Ik denk (maar dat is een aanname) dat dit voor jullie ook geldt. DUS; blijf genieten van alles wat op jullie paadje komt!

Hasta la pasta (of moet ik hier zeggen paella.... hihihi), Peet