Turrialba - Reisverslag uit Turrialba, Costa Rica van Els Sosef - WaarBenJij.nu Turrialba - Reisverslag uit Turrialba, Costa Rica van Els Sosef - WaarBenJij.nu

Turrialba

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg Els

07 November 2012 | Costa Rica, Turrialba


3 dagen Turrialba.


Dag 1
Met de boot hebben we het Nat Park Tortuguero via een andere kant verlaten.
Een stuk waar de rivier ook smaller is. Weer een mooie tocht met als klap op de vuurpijl, net voor het einde,nog een grote krokodil gespot.
Na de boot nog 4 x met een bus gereisd en uiteindelijk kwamen we na 8 uur reizen aan bij het gastgezin van Marja in Turrialba.
Mijn bedje was al netjes klaar gezet in de kamer van Marja en ook was er nog avondeten voor ons. Prima geregeld dus.


Dag 2
De volgende dag heeft Marja mij laten zien waar ze vrijwilligerswerk doet en waar ze de Spaanse taal leert.
Marja doet vrijwilligerswerk op een kinderschooltje en daar loopt ze mee met de kleuters. Na 2 weken afwezigheid werd ze weer met open armen ontvangen door de kleuters. En mij bekeken ze met nieuwsgierigheid. Leuk om weer eens in zo'n kleuterklas te zijn. Het deed me denken aan de kleuterjaren van Kim en Bjarne. Alleen hebben deze kinderen wel minder speelgoed om mee te spelen en gaat het er een stuk chaotischer aan toe dan bij ons. Maar leuk was het wel om te zien en ook leuk hoe Marja er al helemaal bij hoort. Sommige kleuters waren niet bij haar weg te slaan. Het knutselen bestond uit een kerstactiviteit en dat was toch wel even raar om mee te maken. Hier zijn ze daar al volop mee bezig en ook de kerstwinkels komen te voorschijn. En als je dan volop vakantie aan het vieren bent in 27 graden celsius dan is dat toch wel raar om mee te maken. Kerstmis is voor mijn gevoel nog heel ver weg.
De middag bracht ik door in de taalschool. Deze ligt heel mooi in de bergen met een mooie tuin er om heen. Geen straf om hier even 2 uurtjes door te brengen terwijl Marja les had. En stiekem even meeluisteren hoe ze het doet. En dat gaat helemaal niet slecht. Ze spreekt echt al behoorlijk Spaans en kan zich prima redden.
Na de les nog wat door Turrialba gelopen en toen was het alweer tijd om te gaan eten bij het gastgezin.


Dag 3
Voor Marja weer een dag voor de kinderschool en Spaanse les.
Vandaar dat ik deze dag in mijn eentje op stap ben geweest. Ik ben met de bus
Naar Cartago geweest. Na een mooie rit van een uur door de bergen,kwam ik aan. Cartago ligt wat hoger en daarom waait het hier meer dan elders. Een aangename verkoeling.
Cartago heeft de grootste kerk van Costa Rica. De Basilica Nuestra Senora de Los Angeles. Op 2 augustus wordt er vanaf de hoofdstad San Jose een 22 km. pelgrimstocht gehouden naar deze basiliek. Sommigen pelgrims lopen deze tocht op hun handen en voeten. Aan de tocht nemen wel 2,5 miljoen gelovigen van Costa Rica deel. Vanuit het hele land komen ze naar San Jose om deze tocht gezamenlijk af te leggen.
Terwijl ik de basiliek aan het bezoeken was, werd er een mis opgedragen en ook toen waren er gelovigen die van achteruit de kerk over het middenpad op hun knieen naar het altaar kropen. Zowel jong als oud. Het viel me ook op dat de basiliek tijdens de mis goed gevuld was. Iets wat in Nederland alleen maar achteruit gaat. Hier in Costa Rica neemt de religie nog een belangrijke plaats in.
Ook heb ik de ruines van Cartago bekeken. Deze liggen midden in het centrum. De ruines zijn de overblijfselen van de eerste kerk in Cartago maar deze is in de loop der tijd door 6 aardbevingen verwoest. In tegenstelling tot de Basilca
heeft men besloten om deze niet meer op te bouwen. De ruines vormen voor de bewoners nu een mooie plek om even uit te rusten en te genieten van de verkoelende wind die hier staat.
Alvorens de bus weer terug te pakken heb ik nog even wat winkeltjes bekeken (stelde niet veel voor)en de plaatselijke markt bezocht. (Was wel aardig)
Aangekomen in Turrialba op het busstation op Marja gewacht,die uit de taalschool kwam en samen naar het gastgezin gelopen.
Al met al weer een geslaagde dag.

En dan gaat het hard. Vanavond mijn laatste nachtje hier bij het gastgezin.
Morgen zeg ik Marja gedag en vertrek ik naar San Jose.

Adios
Els en Marja.





  • 07 November 2012 - 12:48

    Carla:

    Hoi Els en Marja,
    Het is voor mij gezellig jullie belevenissen te lezen en een wereld van verschil met hier!! En dan heb ik het niet alleen over het weer (nat, koud en vooral erg grijs, bleeeehhh).
    Leuk dat je nu ziet waar Marja haar vrijwilligerswerk doet. En erg populair bij the kids begrijp ik.
    De tijd gaat hard maar nu eerst nog een paar daagjes genieten in Costa Rica en dan "mag" je weer naar huis. Fred, Kim en Bjarne zullen de vlag wel uithangen als je thuiskomt. Mama komt thuis en is heel erg bruin geworden.....
    Goede en rustige vlucht terug, ditmaal zonder vertraging.
    Groetjes,
    Carla

  • 07 November 2012 - 16:08

    Léon Sosef:

    Hallo Els,

    Leuk hoor wat je weer beleefd hebt. Totziens in het mooie, koude, regenachtige Holland.

    Groeten,
    Léon.

  • 07 November 2012 - 21:02

    Marion:

    Hoi Els en Marja, Wat kunnen jullie terug kijken op een mooie reis samen. En Els wat leuk dat je het laatste stukje van je reis kunt ervaren hoe Marja het doet in Costa Rica. En uiteraard haar gastgezin kan ontmoeten. Els, wij wensen jou een hele goede terugreis en bereid je maar voor op echt herfstweer hier in Nederland. Maar Fred, Kim en Bjarne zullen je warm ontvangen na je 2,5 week gemist te hebben.
    Groetjes, Marion


  • 08 November 2012 - 12:00

    Dicky:

    Ja zeg, het miezert hier en toch hou ik van Holland, maar er zo even zoals jij er met je zus opuit kon, geweldig om dat een beetje mee te beleven. Een mooie rustige terug reis gewenst, hoor. lieve gr. Piet en Dicky

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Els

Hallo. Wij zijn Els,Fred,Kim en Bjarne. Via deze site willen wij jullie op de hoogte houden van ons wel en wee tijdens onze vakanties. We reizen vaak op de bonnefooi en deze site is dan een mooi middel om te laten weten waar we zitten. Tevens kunnen jullie leuk meegenieten van alle belevenissen die wij meemaken. We hebben al mooie reizen meegemaakt en hopen dat er nog vele mogen volgen.

Actief sinds 16 Feb. 2008
Verslag gelezen: 324
Totaal aantal bezoekers 67881

Voorgaande reizen:

05 Maart 2016 - 21 Mei 2015

Pershore / Surbiton 2016

31 Januari 2015 - 14 Maart 2015

Pershore 2015

13 Juli 2014 - 02 Augustus 2014

Thailand 2014

28 Juni 2013 - 20 Juli 2013

Hongkong

24 Oktober 2012 - 09 November 2012

Costa Rica/Panama

27 Juni 2012 - 16 Juli 2012

Lissabon/Algarve/Alentejo.

31 Juli 2011 - 20 Augustus 2011

Maleisie

13 Augustus 2010 - 02 September 2010

Thailand 2010

27 December 2009 - 01 Januari 2010

Riga

20 Augustus 2009 - 03 September 2009

Bulgarije

26 April 2008 - 17 Mei 2008

Thailand

Landen bezocht: