Terug in Costa Rica - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Els Sosef - WaarBenJij.nu Terug in Costa Rica - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Els Sosef - WaarBenJij.nu

Terug in Costa Rica

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg Els

04 November 2012 | Panama, Bocas del Toro

Terug naar Costa Rica./Nat Park Tortuguero.

Inmiddels zitten we weer in Costa Rica.
We hebben Panama verlaten via dezelfde gammele brug als dat we binnen kwamen. En geloof het of niet bij de paspoortcontrole hadden ze Marja's papieren,die ze de vorige keer was vergeten,netjes bewaard. Maar geheel vlekkeloos verliep het toch niet. Dit keer kon ik mijn paspoort niet tonen. Om de simpele reden dat ik deze kwijt was. Hij zat niet meer in mijn map en hoe ik ook mijn tas nakeek,mijn paspoort bleef weg. En net toen ik bedacht had om dan maar terug te keren,zei een meneer je paspoort ligt daar op de grond. Onder het bureau van de paspoortbeamte. Ik was helemaal opgelucht. Ze zullen wel gedacht hebben,die 2 rare Hollandse meiden. De 1 vergeet zijn papieren en de ander raakt zijn paspoort onder onze neus kwijt. Ze moesten er gelukkig om lachen.

Eenmaal aan de costaricaanse kant stond ons busje alweer klaar om ons naar Puerto Viejo te brengen.
Marja zat relax voorin naast de chauffeur toen er ineens een luiaard de weg over stak. Langzaam bewoog hij zich over het asfalt. Ons busje stond netjes stil en ook aan de andere kant van de weg hield een busje stil. Marja dacht dit is mijn kans,ik ga die wagen uit en ga foto's maken. Midden op de weg stond ze toen er van de andere kant een vrachtwagen de bocht om kwam. Deze zag 2 busjes op de rijbaan stil staan. Week uit om er langs te gaan en ik en de andere passagiers zagen die vrachtwagen recht op ons afkomen. Terwijl onze chauffeur snel de berm inreed, zag de vrachtwagen ineens de luiaard en Marja staan en ging vol op zijn remmen en kon gelukkig op tijd stoppen. En Marja maar foto's nemen. Zo in beslag genomen door de luiaard,totaal onwetend wat er om haar heen gebeurde. Eenmaal weer in de bus zei ze zelfs quasi achteloos:"waarom stapte er nou niemand uit. Het was een heel mooi gezicht hoe die luiaard over de weg kroop". Niks van alle commotie had ze meegekregen. Maar het moet gezegd. De foto's en zelfs het filmpje wat ze heeft gemaakt,zijn spectaculair.

De middag in Puerto Viejo hebben we doorgebracht aan het nabijgelegen strand Punta Uva. Beetje zwemmen,beetje lezen,beetje luieren. Het leven is zo slecht nog niet.

2 dagen Tortuguero. (Tortuguero betekent schildpad)

Na Puerto Vieja zijn we doorgereisd naar het Nat Park Tortuguera. Dit is een Nat Park waarin je je alleen per boot kan verplaatsen. Het is tevens het natste park van Costa Rica en hier hebben we dan ook wel regen gehad. Een boottocht van 4 uur over een prachtige rivier bracht ons naar het plaatsje Tortuguero. De rivier loopt voor een gedeelte parallel aan de Caribische kust en zo kwam het dat je ineens met de boot varende op de rivier uitmondde aan de zee. Heel bizar om ineens de grote zee op je af te zien komen. Vervolgens buig je weer af om verder te varen op de rivier. Tijdens de boottocht zagen we weer vele vogels, een luiaard,apen en zelfs een krokodil!
Tortuguero betekent schildpad.
's Avonds hebben we dan ook een excursie gemaakt over het strand om de kleine schildpadjes te zien die uit hun eieren waren gekropen op weg naar de zee. Het schildpadden seizoen loopt op zijn eind,maar zoals we al eerder mazzel hadden met de dolfijnen, hebben we ook dit zien gebeuren. Wat een schitterend gezicht om die kleine schildpadjes te zien rennen richting de zee. En onze mazzel was nog niet voorbij,want een stuk verderop zag onze gids een spoor van een grote schildpad. Dit spoor volgend kwam hij uit bij een schildpad die net zijn eieren wilde leggen. Heel bijzonder omdat deze schildpad eigenlijk laat was voor de tijd van het jaar om zijn eieren te leggen. We hebben het hele proces kunnen volgen. Van het graven van een gat, het zien leggen van de eieren,het weer dichtgooien van het gat en het uiteindelijk teruglopen naar zee. Echt heel bijzonder om te zien. Ook dit wilde ik graag in mijn leven eens meemaken en dat dit nu gebeurd is, is prachtig. Foto's kunnen we er helaas niet van laten zien. Dit was verboden omdat de schildpad van alle flitsen zou schrikken en dan geen eieren meer zou leggen.
Op de terug weg kwamen we nog de red eye frog tegen. Een schattig klein kikkertje met een witte buik en rode uitpuilende oogjes. Naar dit kikkertje zijn we op zoek geweest in Panama maar hebben hem toen niet gezien en nu krijg je hem onverwachts in je schoot geworpen. Heel mooi.
Rond middernacht kwamen we pas weer in ons guesthouse aan,na een hele geslaagde avond.

Dag 2 in Tortuguero.

Vandaag in een open boot in de regen een tocht door het Nat. Park Tortuguero gemaakt. Wat dat betreft lijkt het Nederland wel. De temperatuur is in ieder geval nog goed. We hebben ons echter niet uit het veld laten slaan en met poncho's aan zijn we dieren gaan spotten. Weer schattige gekleurde vogels kwamen we tegen. Leguanen en brulapen hoog in de bomen en zelfs een kaaiman tussen de waterplanten. Dit alles weer in een schitterende natuur.
Na de boottocht nog een trail gelopen,maar het was eigenlijk de naam trail niet waardig. Het was een geciviliseerd pad wat achterlangs het plaatsje Tortuguero liep. Wel weer leuk dat je bij het strand uitkwam en nu bij daglicht de grote kuilen zag waar de schildpadden hun eieren hadden gelegd. De meeste waren al uitgekomen en daarom zag je veel eierschillen liggen. Ook vond je soms het schild van een babyschildpadje die de weg naar de zee niet gehaald had. Marja vond dit wel mooi om mee te nemen naar huis,maar eenmaal op de veranda van het guesthouse te drogen gelegd, liepen de maden eruit. Geen goed plan dus en daarom hebben we in een winkeltje maar een souvenir schildpad gekocht.
In de middag rustig aan gedaan in ons guesthouse. Het regende nog steeds.
Beyetty,de vrouw van het guesthouse, heeft vanavond voor ons gekookt. Een caribische maaltijd met rijst,zwarte bonen in kokos,kip,salade en gebakken banaan. Het smaakte prima.

Morgen reizen we door naar Turrialba en zal ik uiteindelijk gaan zien waar Marja al 3 maanden verblijft en nog eens 3 maanden zal blijven.
Het gastgezin, de spaanse school en haar vrijwilligerswerk op een school. Ze zal het me allemaal laten zien.

Tot de volgende keer.
Hasta Luego
Els en Marja

• 04 November 2012 - 08:26

Rachel:

Wat een belevenissen, Els! Super!

• 04 November 2012 - 10:03

Aad:

Leuk om je verslag weer te lezen, Els.
    Veel plezier in Turialba!
    Groetjes van
    Aad

• 04 November 2012 - 10:56

Lijn:

Echt leuke verhalen Els, ik zit er helemaal in!!! Ademloos lees ik het allemaal!
    Liefs Lijntje

• 04 November 2012 - 12:41

Petra:

Jullie worden op jullie wenken bediend met al het moois om jullie heen en de ervaringen (gewenst en ongewenst ;-) ) die jullie opdoen. Ik blijf het leuk vinden om dat 'vanaf m'n luie eettafelstoel' mee te mogen beleven ;-) Zo langzaam aan loop ik ook al 'aardig warm' voor deze twee landen en hun flora en fauna. Een hele bijzondere en mooie toevoeging aan het reisverlanglijst...

Gezien de lekkere warmte bij jullie en de behoorlijke frisse nattigheid hier ga ik vanmiddag maar weer 'ns de sauna opzoeken in Weesp om 'the best of both worlds' te combineren. Ik zal aan jullie denken.

Heel veel plezier bij de volgende stappen op jullie vakantiepaadje..
    Groetjes, Petra

• 04 November 2012 - 13:18

Marion:

Hoi Els en Marja, Wat maken jullie toch veel mee op deze reis. Ik ben erg benieuwd naar de foto's als je weer thuis bent. Door jullie verhalen en avonturen maak je iedereen hier wel enthousiast voor deze twee landen. Geniet er nog even van en groetjes van ons. Marion

• 04 November 2012 - 14:38

Danielle Van Tilborg:

Hallo Els, Geweldig je verhalen te lezen , ik kijk er steeds naar uit en word enthousiast voor deze bestemmingen. Heel veel plezier verder nog en groetjes,Danielle

• 05 November 2012 - 10:12

Léon:

Wat een belevenissen weer. Erg leuk om de verhalen te lezen.