Panama - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Els Sosef - WaarBenJij.nu Panama - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Els Sosef - WaarBenJij.nu

Panama

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg Els

29 Oktober 2012 | Panama, Bocas del Toro

Hallo allemaal.

Inmiddels zitten we in Panama. Gisteren zijn we de grens overgelopen en we kunnen jullie zeggen,dat was een hele belevenis. Met de bus werden we tot aan de grens gebracht. Hier moesten we de bus uit, kregen onze bagage,vulden wat formulieren in,lieten onze paspoort stempelen en vervolgens moesten we lopend over een brug de grens over. Deze brug hangt boven een rivier en via wat soms loszittende gamele planken loopt je van de ene naar de andere kant.
Wij liepen met al onze bagage,maar je moet je voorstellen dat er ook mensen oplopen met tassen vol goederen en is het een komen en gaan van mensen die naar Costa Rica wandelen of zoals wij naar Panama lopen. En dat loopt gewoon door elkaar heen. Zo'n grens hadden Marja en ik nog nooit meegemaakt. Eenmaal aan de andere kant ga je weer in de rij staan om je paspoort te laten zien, loop je een deurtje verder om wat geld te betalen om het land in te komen en mag je Panama in. Niks controle van bagage of wat voor goederen dan ook. Een vrouw voor ons ging al vast,terwijl ze in de rij stond om Panama in te mogen, bij een plaatselijk supermarktje wat eten kopen om vervolgens weer voor ons in de rij aan te sluiten. Hoe simpel kan het zijn.
Aan de andere kant werden we opgewacht door een busje en deze bracht ons naar de kust om vervolgens over te stappen op een boot naar Bocas del Toro.
En daar zitten we nu dus. De Bocas is een eilanden groep in de Caribische zee. Stel je hagelwitte stranden voor,palmbomen,volop zon, gekleurde houten huisjes en reggae muziek en proeft de sfeer waarin we zitten. Geen straf dus. Zeker nu we gehoord hebben dat het bij jullie zo koud is.

In Panama slapen we in een vestiging van de Spaanse Taalschool van Marja. Een ruime kamer met eigen douche en wc. En hier kwam Marja erachter dat ze haar ticket en copieen van paspoort en bankpasje en creditkaart bij de grens had laten liggen. In 1ste instantie zaten we te denken kunnen ze hier wat mee. Ze hebben geen pincodes en Marja's ticket was een E- ticket dus deze kan ze opnieuw uitprinten. Maar met alle gegevens van de credit card kunnen ze wel het internet op en op jou naam allerlei spullen kopen. Paniek dus. Terug naar de grens. Dat ging helaas niet. Geen boot meer. Pas blokkeren dan maar,geen contact met de bank kunnen krijgen. Rob bellen of hij vanuit Nederland de pas wil blokkeren. Deze kregen we niet te pakken. Snel een mail gestuurd naar Rob en ondertussen ook zelf de bank maar blijven bellen. Naar een restaurantje gelopen om te kijken of we daar een betere verbinding met Nederland konden krijgen en dat werkte uiteindelijk. Nadat Marja,Rob te pakken kreeg via facetime/skype had deze ondertussen de mail gelezen en alles al voor ons geregeld. Onze redder in nood. Er was ook nog niks van afgehaald dus we konden ons weer achterover laten zakken,genieten van onze fruitdrank en van het Uitzicht van de Caribische zee. Dachten we, want bij het afrekenen kwam Marja erachter dat ze het geld vergeten was. Terug naar het hostel dus. Een probleem wat echter snel verholpen was en toen kon het echte relaxen beginnen.
'S avonds lekker gegeten in Bambu Beach en toen gaan slapen.

Liefs Els en Marja.

• 29 Oktober 2012 - 14:31

Danielle Van Tilborg:

Hallo Els, wat spannend om mee te maken allemaal ! lKlinkt trouwens als een heerlijke vakantiebestemming waar jullie nu zijn , ben alweer benieuwd naar de foto's . Veel plezier

• 29 Oktober 2012 - 14:40

Leon:

Leuke foto' s weer. Handig die communicatiemiddelen vandaag de dag. Zit je helemaal in Panama en Rob regelt de blokkade van de PinPas. Geniet nog even van het relaxte leventje.

• 29 Oktober 2012 - 16:17

Marion:

Hallo Els en Marja,
    Wat een avonturen allemaal. Gelukkig is het weer goed gekomen met de pinpas. Toch wel schrikken op zo'n moment. Maar zoals Leon al schrijft, de techniek staat voor niets. Mooie foto's en wat een prachtige omgeving. Geniet nog maar lekker van jullie samenzijn en avonturen. We zijn benieuwd naar je volgende verhaal. Marion

• 29 Oktober 2012 - 16:39

Rob:

Hola chicas disfrutar de todos los bellos!!!!!

• 29 Oktober 2012 - 17:55

Hetty Reuvers:

Hallo Els en Marja

Wat een avonturen allemaal. Het lijkt wel een bios film . Ik ziet het al voor me ?
    Het is wel fijn dat je met je zus deze reis kan maken.
    Hoe jij dit verslag maakt vind echt knap mijn complimenten Els.
    Els hier is alles goed.
    Ik blijf je reis verslag volgen

Groetjes Hetty en familie.

• 31 Oktober 2012 - 16:40

Heidy En Ronald:

Hoi Els en zus Marja,

Alsof we in jullie rugzak meereizen, zo écht is het verhaal. Hoe voelen jullie je nou zo samen? Allebei zo reislustig, dus dat moet wel goed zitten. Heerlijk toch om een zus te hebben met tóch dezelfde (reis-)genen...soms vind ik het gewoon jammer dat dit voor Gwen een 'gemis' zal zijn, al weet ze natuurlijk niet beter met zo'n ontzéttend lieve, geduldige, hulpvaardige en begrijpende puberbroer, haha!
    Geniet meiden, geniet en sla alles op om als je 95 jaar bent nog op terug te kijken :-)

Heidy en Ronald